måndag 29 september 2014

En kärlekfull söndag 28.9-14


 
Igår hade jag lite egentid med min systerson, fyra år, som ville komma
och hälsa på i min lägenhet.
Han önskade bland annat att jag skulle läsa boken
Dagsländans dag av Jeanne Willis och Tony Ross
vilket jag givetvis läste för honom.
 
Boken handlar om dagsländan som bara lever en dag, men hon tar vara på varje ögonblick. Hon ser världen som vaknar i gryningen,solar sig i solens varma strålar och ser hur blommorna sträcker på sig och löv som faller från träden. Hon är glad att hon lever.
 
 
Inspiration för vår akvarell målning
 
 
 
Inspiration utifrån boken. Här har jag och min systerson (4år) målat med akvarell.
Något som var mycket uppskattat att göra. Framförallt tyckte han det var spännande att förberedda akvarell pappret genom att blöta ner det. Och sedan börja pensla med färg.
Han tyckte också det var roligt att se hur färgen blandades i glasen och på pappret.
Något som han bland annat sammankopplade till vardagliga situationer
 men också till bokens innehåll.

 
Boken inspirerade mig med sin tänvärda text och berättelse samt med sina illustrationer. Som blir levande och verkliga. boken fick mig även att reflektera över att jag kanske borde stanna upp och leva som dagsländan genom att ta vara på varje ögonblick i livet.
Kärlek
 
 


2 kommentarer:

  1. Vad vackert Jonna. Tänk att du målar akvarell med din fyraåriga systerdotter och jag målar akvarell med min 58 åriga pappa. Kanske kan konsten föra oss närmre varandra. Kanske kan den froda kärleken!

    SvaraRadera