fredag 7 november 2014

Veckoreflektion

 
Efter handledningen i måndags tog jag ett liten pratstund med Peter och catta om mitt gestaltningsarbete. Ett mycket givande samtal som satte ord på min pågående process. Efteråt kände jag att det är precis här jag ska vara och att processen pågår även fast jag i måndags upplevde som att det går som ett löpband. Så i veckan har jag forsatt att arbeta med enbart svart oljepastell som jag under mina tidigare veckor har gjort. Jag pratade under handledningen om att lägga i en till färg men har inte gjort detta då jag faktiskt efter samtalet fick sätta ord samt reflektera över processen från då vi började till det att den har pågått fram till nu.
 
Inspiration
Paul Jackson Pollock, var en amerikansk målare. Han var centralfiguren inom den abstrakta expressionismen med sin action painting.
 
Jag föredrar att nubba fast den ospända duken på den hårda väggen eller på golvet. Jag behöver motståndet från en hård yta. På golvet är jag mera otvungen. Jag känner mig närmare målningen, mera som en del av den, eftersom jag på detta sätt kan gå runt den, arbeta från alla de fyra sidorna och bokstavligen befinna mig i målningen. Detta är besläktat med den metod, som används av Västerns indianska sandmålare."
— ”My Painting” i Possibilities, I, 1947-1948
 
Som Paul Jackson Pollock skapas mina målningar på golvet. För mig känns det som att jag kan röra mig och skapa på ett fritt sätt samtidigt som jag får röra och använda hela kroppeen när jag skapar än när jag sitter vid bordet. Han nämner även att man bokstavligen befinner sig i målningen när verket får ligga på golvet. Jag uppelver det som att man glömmer bort tid och rum och jag kan enbart fokusera på vad jag gör just där och då.
 



4 kommentarer:

  1. Å Jonna! Du visar verkligen en ny sida av din kreativitet! Är denna ny även för dig?
    Gillar´t!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Clara :) gillar verkligen att arbeta med kol, har väl jobbat något med det innan men det är hur kul som helst :)

      Radera
  2. Det blir spännande att se dina teckningar live! Du har liksom helhjärtat projicerat ditt inre ända ut till fingerspetsarna och sedan på pappret och även låtit slumpen bli delaktigt. Jag tror att skapande är väldigt viktigt för dig Jonna! Din inre resa blir spännande för betraktaren och är samtidigt så fri att tolka. Jobba på och glöm tid och rum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! tack så mycket Kassie : ) Ja, skapandetr är väldigt viktigt för mig och känner bara hur mycket jag älskar detta projektet

      Radera